يك كودك چرا دوست داشتني است حتي اگر بچه دشمنتان باشد يك كودك چرا دوست داشتني است حتي اگر بچه دشمنتان باشد .

يك كودك چرا دوست داشتني است حتي اگر بچه دشمنتان باشد

دنبال كردن انواعتضميني

مشاهده انواعبصورت اينترنتي

نمد مالي سميرم

نمد يك نوع زير انداز مي باشد كه در اندازه هاي مختلفي تهيه و توليد مي شود، نمد برخلاف جاجيم و يا گليم از بهم تابيده شدن نخ ها و پشم ها تهيه و توليد نمي شود، بلكه پشم ها به وسليه فشاري...

نمد مالي سميرم

نمد يك نوع زير انداز مي باشد كه در اندازه هاي مختلفي تهيه و توليد مي شود، نمد برخلاف جاجيم و يا گليم از بهم تابيده شدن نخ ها و پشم ها تهيه و توليد نمي شود، بلكه پشم ها به وسليه فشاري كه نمد مال يا كسي كه مي خواهد نمد درست كند به يكديگر چسبيده مي شوند، البته لازم به ذكر است كه براي چسباندن پشم ها به يكديگر تنها فشار نمد مال كافي نيست بلكه همراه با فشار بايد به نمد حرارت و رطوبت نيز وارد شود.

طرح ها و نقش ها

طرح ها و نقوشي كه بر روي نمد ها كشيده مي شود، بستگي به سليقه افراد دارد. امروزه نمد به دو صورت يك رو و دو رو بافته مي شود. در نمد هاي دو رو ابتدا نقش مورد نظر با پشم هاي رنگي بر روي يك پارچه كرباس طراحي مي شود و سپس پشم حلاجي شده را روي آن قرار مي دهند، پس آن بر روي پشم ها مقداري از تركيب آب و صابون مي ريزند تا نم دار شود، سپس پارچه كرباس را پيچيده و چندين مرد همزمان به طور مداوم با پا ها و يا دستانشان به آن ضربه وارد مي كنند و آن را بر مي گردانند، به اين عمل در اصطلاع پوك كشيدن مي گويند.

در آخر نيز نمد را شسته و خشك مي كنند، در نمد هاي يك رو نيز تمامي مراحل همچون نمد دو رو انجام مي شود با اين تفاوت كه ابتدا پشمي يك رنگ را بر روي پارچه كرباسي پهن مي كنند و پس از چندين بار فشاردن و يا پوك كشيدن آن را باز كرده و سپس با قرار دادن پشم هاي رنگي بر روي آن طرح مورد نظر را به آن منتقل مي كنند.

الياف و يا پشم استفاده شده

پشمي كه در سنت ديرينه نمد مالي استفاده مي شود پشم بهاره گوسفند با الياف بسيار بلند مي باشد. اين محصولات به دليل طبيعي بودن هيچ گونه حساسيتي براي افراد ايجاد نخواهد كردد، اما افرادي كه به محصولات طبيعي و يا پشم حساسيت دارند بهتر است از آن استفاده نكنند. افرادي كه به صنايع دستي و سنتي علاقه بسيار زيادي دارند از اين محصول به عنوان زير انداز و يا وسيله تزيني استفاده مي كنند. اما در زمان استفاده بايد به ياد داشت كه براي شستشوي اين محصول نيازي به برس وجود نداره و حتما بعد از شستشو بايد آن را در معرض تابش نور خورشيد قرار داد تا بوي تازه پشم از آن دور شود.

شهر معروف نمد

سميرم يكي از بزرگ ترين و معروف ترين شهرستان هاي است كه اين هنر بسيار زيبا در  آن رواج دارد. هنر نمد مالي در سميرم موفق به كسب مهر اصلات توسط يونسكو شده است.

اين هنر بسيار زيبا قدمت بسيار زيادي در اين شهرستان دارد و از اين منطقه به سراسر ايران و حتي خارج از كشور ارسال مي شود.

سخن پاياني

 نمد مالي سميرم، اين هنر اصيل و قديمي بسيار زيبا به دليل محكم بودن بافت نمد، استفاده از رنگ هاي طبيعي در نقش ها و تنوع بسيار زيادي كه دارد در بين تمامي ملل ها شناخته شده و داراي كيفيت بسيار بالا و ارزش بسيار زيادي مي باشد، قيمت اين محصول با توجه به زحماتي كه براي تهيه آن كشيده مي شود بسيار مناسب مي باشد.

 

براي سرزدن مي توانيد به نمد دنبال كنيد .


برچسب: كار دستي با نمد، نمد مالي، نمد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۰:۳۳ توسط:EWRTEWE موضوع: